Hvor tit har du ikke været ude for at stå på Akropolis
en lørdag nat, pissefuld, kanon-søvnig og vente på en
bus der bare ikke kommer? Dette tog Hovedstadens Trafikråd
år 336 f.Kr. konsekvensen af og opførte det kontroversielle
HT-tempel på Akropolis.
Først da bygningen VAR opført fandt de ud af, at de
havde slået forkert op i telefonbogen, og i stedet for
at ringe til en arkitekt havde ringet til et amatørteater.
Men hvad, den slags kan jo smutte. I dag står HT-bygningen
på Akropolis som Mælkebøtte-Teaterets største bedrift
(næst efter opførelsen af Niebelungens Ring med sokkedukker
i sommeren 1999).
Hver dag rumler busserne ind gennem den efterhånden
fuldstændigt pulveriserede Parthenon-frise, og ventende
folk tisser på de doriske søjler. Lige som det skal
være. Hovedstadens Trafikråd planlægger i mellemtiden
at føre Metroen op i numsen på Venus fra Milo, for at
gøre svineriet perfekt. Generaldrektør Svend Jensen
påstår, at der er mange pendlere der hver dag må tage
denne vej, og at de indtil nu har været skammeligt overset.
HITLERS SIDSTE STORLADNE BYGNINGSVÆRK
I 1944, da de allierede nærmede sig Nazi-tysklands grænser,
beordrede Hitler at en sidste, imponerende fæstning
skulle bygges i de østrigske alper: den uindtagelige
hoppeborg der fik navnet "Affenburg". Det var førerens
udtrykkelige vilje, at et grusomt smilende abe-ansigt
skulle møde enhver angriber, deraf navnet.
Hitler så aldrig selv Affenburg, men i april 1945 søgte
henimod 200 højstående nazi-topfolk skjul i hoppeborgen
for de fremrykkende amerikanske og engelske tropper.
Desværre havde de overset borgens så at sige eneste
svaghed - den kunne forholdsvis let punkteres med en
nål.
I den efterfølgende kolde krig blev der eksperimenteret
meget med hoppeborge, som eksempel kan nævnes den russiske
Stalin-forsvarslinje af kæmpeborge, der skulle beskytte
Sovjetunionen mod et amerikansk angreb, men som desværre
blæste bort i 1949.
6.000 KM MUR AF PØLSEVOGNE
HOLDT MONGOLERNE I SKAK
Det var den kinesiske kejser Rasmus, der i år 1200 fandt
ud af, at de mongolske horder kun kunne stoppes på én
måde: med et massivt og endeløst udbud af krassere.
Først forsøgte han at opføre kina-griller overalt i
landet, men ingen steder kunne man modstå det mongolske
krasser-pres, så til sidst tog han konsekvensen og lod
opføre en 6.000 kilometer lang mur af pølsevogne, hvor
12 millioner kinesere skulle stå parat 24 timer i døgnet
til at høvle krassere ud med ufattelig fart, og cocio
med, hvis mongolerne skulle vise sig.
Djengis Khan, den store mongolske trucker, der efter
sigende kunne spise 6.000 krassere i timen, angreb i
år 1211 den kinesise pølsevognsmur med en umådelig glubsk
appetit og guffede krasser og wienerpølse i sig 4 måneder
i træk. Men muren holdt stand. Khan skulle efter sigende
have sagt: "Nu tager jeg til Otto Duborg" og aldrig
have vist sig igen.
I dag står muren der, ulig Berlin-pølsevognsmuren, stadigvæk,
og enhver kan komme og få 15.000 krassere, hvis det
skulle være.